Uttalelse om Norges forhold til Saudi-Arabia

Uenighetens fellesskap | november 7, 2018

Buddhistforbundet fikk nylig en forespørsel fra Norsk telegrambyrå (NTB) om hvordan vi stiller oss til salg av militært utstyr og til investeringer av Oljefondet i Saudi-Arabia.

Generalsekretær Egil Lothe ga følgende svar:

“Buddhistforbundet er en sammenslutning av 14 forskjellige buddhistiske organisasjoner. Disse organisasjonene såvel som de omkring 14.000 medlemmene representerer forskjellige syn på politiske og andre spørsmål. Vi er derfor generelt tilbakeholdne med å uttrykke synspunkter i politiske saker. Når det gjelder den aktuelle saken har vi heller ikke behandlet den i vårt styre som er det organ som har myndighet til å komme med offentlige uttalelser fra Buddhistforbundet.

Men når det gjelder den aktuelle saken minner vi om at buddhistisk etikk spesielt nevner salg av våpen som en moralsk uakseptabel handling. Salg av utstyr av militær betydning til Saudi-Arabia er derfor problematisk sett fra vårt ståsted.

For øvrig har Buddhistforbundet i mange år arbeidet for tros-frihet og menneskerettigheter. Saudi-Arabia bryter grovt med menneskerettighetene generelt og trosfrihet spesielt. Vi stiller oss derfor undrende til at dette ikke har fått større konsekvenser for Norges forhold til denne staten.

På generelt grunnlag deler vi derfor de kritiske vurderingene som er gjort når det gjelder Oljefondets involvering i Saudi-Arabia.

Dette er gjengitt slik i Aftenposten:

“Buddhistforbundet tar sjelden stilling til politiske spørsmål, men generalsekretær Egil Lothe slår fast at det strider mot buddhistisk etikk å selge krigsmateriell.”

– Salg av utstyr av militær betydning til Saudi-Arabia er derfor problematisk sett fra vårt ståsted, sier han til NTB.

– Saudi-Arabia bryter grovt med menneskerettighetene generelt og trosfrihet spesielt. Vi stiller oss derfor undrende til at dette ikke har fått større konsekvenser for Norges forhold til denne staten, sier Lothe.

– På generelt grunnlag deler vi derfor de kritiske vurderingene som er gjort når det gjelder oljefondets involvering i Saudi-Arabia, sier Lothe.”