Buddhistforbundet svarer på NRK-kritikk

Uenighetens fellesskap | januar 20, 2019

Generalsekretær i Buddhistforbundet, Egil Lothe, svarer NRKs livssynsredaktør Njord Røv.

Buddhistforbundets generalsekretær Egil Lothe har svart NRK v/ Njord Røv på hans kommentar til Utrop sin artikkel om programmet om buddhismen på NRKs skoleside:

Jeg registrerer at du i artikkelen om denne saken i avisen “Utrop” siteres som sitert nedenfor:

“NRKs livssynsredaktør Njord Røv kommenterer til Utrop:

– Ingenting har endret seg. Vi mener fortsatt at programmet ikke skal være leksikon eller oppslag, men heller gi informasjon på en lett og forståelig måte. Personlig mener jeg at det er synd at Lothe ser på det slik han gjør, og jeg er lei meg for at han ikke gir seg. Vi har ikke mottatt flere klager. Vi har hatt mange positive reaksjoner fra publikum, og programmet er laget for publikum, ikke for Lothe.”

Dersom denne gjengivelsen er korrekt er det svært beklagelig at du ikke responderer på en mer seriøs måte. Kritikken som er reist mot bruken av programmet på NRKs skoleside, og som er støttet av faglige uttalelser fra Jens Borgland og Jens Braarvig, gjelder konkrete utsagn fra NRK under faktabolken “verdt å vite” hvor det altså hevdes at “kvinner var mentalt underlegne menn og ute av stand til å forstå og praktisere læren hans”.

Står du fast på denne påstanden eller ikke?

Det som NRK i sin tid oppga som kilde for denne “opplysningen” var en hjemmeside fra en viss “Patti Nakai” i Chicago. Du må vel kunne innrømme at dette er meget tynt. Skal du påta deg rollen som fortolker av Siddhartha Gautama må en, som i tilsvarende tilfeller, kunne vise til relevante kilder som med rimelighet kan tilskrives den personen det gjelder. Dette er elementær akademisk metodikk.

Det som gjør denne saken svært alvorlig er at det ikke er et trivielt syn NRK her tilskriver Siddhartha Gautama men et syn som innebærer en fundamental nedvurdering av kvinners verdi og likeverd. Jeg regner med at du ikke har problem med å forstå dette og hvilken stigmatisering det innebærer av buddhismen og i forlengelsen av dette også buddhister – inkludert de barna som sitter som elever i klasserommet i KRLE timene.

Hva betyr det da med “positive reaksjoner fra publikum”, som du sier, fra folk som vet lite om buddhismen og som tar NRKs (des) informasjon for god fisk? Din spydighet på slutten av dette sitatet i Utrop gjør heller ikke ditt svar mer seriøst.

Det eneste som betyr noe her er om det er saklig grunnlag for å tilskrive en stifter av en verdensreligion et så nedvurderende og negativt syn på kvinner som NRK her gjør. Så langt har dere ikke klart å vise til det – og fagfolk med meget høy akademisk kompetanse på buddhismen sier at NRK kommer med uriktige påstander her.

Det er kanskje på tide nå å ta selvkritikk? – Eller ønsker dere virkelig å kjempe videre for en påstand som ikke bare er usann men som er grovt stigmatiserende overfor etniske og religiøse minoriteter i det norske samfunnet?

Denne saken handler ikke om undertegnede. Det handler om at 40.000 buddhister får sitt livssyn nedvurdert og stigmatisert av NRK.

Dette kan vi ikke akseptere. Vi beklager sterkt at vi er kommet i den absurde situasjon at vi må kjempe mot NRK i denne saken – vi kan leve med hets og fordommer fra enkeltpersoner – men ikke grove usannheter og respektløs fremstilling av vår religionsstifter av NRK.

Vi – og da mener jeg alle våre medlemmer – forventer en unnskyldning fra NRK i denne saken.

Egil Lothe (cand.philol.)

Generalsekretær for Buddhistforbundet